Een kijkje achter de schermen, het HippoLine Insurance Platform

Binnen Lussenburg werken we met verschillende systemen om onze klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren. Meten is immers weten. HippoLine is hier een voorbeeld van. Onze collega's Ronald Witte en Philippe Brackel werken veelvuldig met dit systeem en vertellen er graag meer over.

platform-online-gegevens-hippoline.jpg

Wat is het Hippoline Insurance Platform (HIP)?

En wat levert dat klanten van Lussenburg op? Dat verhaal kan het best worden verteld door ervaringsdeskundigen: Ronald Witte en Philippe Brackel van Lussenburg Advies uit Breda. Het bedrijf werkt met HIP en de ‘mannen van Lussenburg’ zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van het managementinformatiesysteem.

Kort, voor wie HIP niet kent. Je logt in op je laptop, tablet of telefoon. HIP heeft verschillende dashboards, over klanten, schades, polissen, portefeuille, bedrijfsvoering en resultaten. Elk dashboard heeft waardevolle informatie en de gebruiker kan alle vragen stellen. Bijvoorbeeld: welke klanten hebben wel een opstal, maar geen inboedelverzekering? Wat is het aandeel van bepaalde maatschappijen in de premie? Welke relaties zijn geholpen met preventiemaatregelen? HIP omvat op één plek het totale assurantiebedrijf met de data uit ANVA, ons administratiesysteem.

lussenburg-advies-foto-personeel-ronald-witte.jpg

Lussenburg werkt met HIP en is door ANVA benoemd tot ambassadeur. Hoe zit dat?

Ronald Witte, MT-lid: ‘Een nieuw managementinformatiesysteem vinden we belangrijk. Wij zitten graag vooraan in de trein. Het is goed dat ANVA een nieuwe weg is ingeslagen met BI-specialist HippoLine. De lijnen met het ontwikkelteam zijn kort. Wij hebben rechtstreeks contact en geven onze input op zaken die we graag terugzien in de dashboards.’

Gevraagd naar een voorbeeld. ‘Wij sluiten in polissen in volmacht en moeten de maatschappijen jaarlijks een experience rating aanleveren. Zij willen inzage in de verzuimcijfers en de polisgegevens. Dat is een jaarlijkse exercitie die veel tijd kost. Op ons verzoek is in één van de apps een extra bladwijzer gebouwd.’

Collega Philippe Brackel, assurantieadviseur, vult aan: ‘Wij zijn early adopters, maar er zijn meer kantoren die meedenken. Ik zie dat iedereen zin heeft om HIP te helpen bouwen en dat is bijzonder, want in onze branche houden partijen maar wat graag de kaarten tegen de borst. Alle partijen willen een managementinformatiesysteem dat werkt. Lussenburg is op het juiste moment ingestapt.’

Hoe belangrijk is data voor het verzekeringsbedrijf?

Ronald Witte: ‘Ik heb de urgentie sterk zien veranderen. Het onderwerp staat bovenaan elke agenda. Op een volmachtbijeenkomst wordt data besproken. Praat ik met de volmacht over onze resultaten, dan passeert de data. Het volmachtbedrijf moet z’n data op orde hebben en er zijn deadlines.

Wat Lussenburg Advies betreft. Ik werk hier 28 jaar en wij waren niet bepaald datagedreven. Dat zijn we wel geworden, een jaar of drie vier geleden. Omdat we exact willen weten waar we staan, hoe we efficiënter kunnen sturen en onze klanten beter van dienst kunnen zijn. Onze directeur-eigenaar, Appie Lussenburg, zit bovenop de cijfers.’

Jij bent MT-lid. Hoe gebruik jij HIP?

Ronald Witte: ‘Ik kijk dagelijks naar de apps. Vooral naar portefeuille en omzet. Ik kan selecties maken, inzoomen op de actualiteit, historie en de context van ontwikkelingen. Wij hebben bijvoorbeeld onlangs besloten geen ‘ongevallen inzittenden’ meer te adviseren, maar ‘schade inzittenden’. Met HIP heb ik binnen een paar tellen in beeld wie welke dekking heeft.

HIP is ook een uitstekend instrument om de prolongatie van de verzuimverzekeringen op orde te brengen, die doen wij ook in volmacht. Met een paar muisklikken haal ik uit HIP welke verzuimverzekeringen we hebben, welke arbodienst aan de polis is gekoppeld en welke buitendienstmedewerker op de klant zit.’

lussenburg-advies-foto-personeel-philippe-brackel.jpg

Dezelfde vraag aan Philippe Brackel, assurantieadviseur

‘Ik gebruik HIP om te controleren of het proces nauwkeurig verloopt. Zijn de zaken administratief op orde en wat is de status van de polis. Wordt die geboekt, dan zie ik dat in HIP. Ik maak ook combinaties om te kijken of ik hiaten kan signaleren. HIP kan mij behoeden voor fouten.

Een voorbeeld: ik heb wel een ziekteverzuimverzekering afgesloten, maar geen WEGAS-verzekering. Die kan ergens anders lopen, maar dan wil ik dat zeker weten. Met HIP kun je fouten in je advisering voorkomen. HIP is toegankelijk en ik kan snel uitdraaien maken op alle niveau’s.’

In woord en beeld

Ronald Witte vertelt in de video meer over Hippoline. 

Meer nieuws

arbeidsongeschiktheidsverzekering-voor-ondernemers-geeft-een-stevige-basis.jpg

AOV: Een stevige basis voor de ondernemer

Als ondernemer ben jij de drijvende kracht achter je onderneming. Maar wat als je door ziekte of een ongeval niet meer kunt werken? Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zorgt voor belangrijk...

op-pad-met-motor-motorverzekering.jpg

Veilig de weg op met de juiste motorverzekering

Met deze heerlijke zonnestralen, is het weer tijd om op pad te gaan met jouw motor en veilige kilometers te maken. Om goed verzekerd de weg op te gaan, geeft collega Cedric tips over het afsluiten ...

afbeelding1opstal.jpg

Goed verzekerd in je eigen huis

Net een splinternieuwe keuken geplaatst en plotseling stort je plafond naar beneden.. Met de juiste opstalverzekering en het op tijd melden van je schade ben je verzekerd van financiële dekking...